zondag 3 mei 2020

Het 'hangcolhulpje'

Wie kent het probleem niet? Je wil een blouse met een hangcol dragen, maar je laat nèt iets meer zien dan je eigenlijk wilt, omdat de col een eigen leven leidt. Er zijn opties om dit probleem te verhelpen: je kan er een topje onder dragen, of veiligheidsspelden gebruiken of... 
Je kan ook iets maken, zoals hieronder :-)



Ik heb het ooit ergens gezien op een naaiblog. Omdat het idee heel simpel is en je er je eigen maten voor nodig hebt, tekende ik het hulpje zelf. 

Wat je moet doen is met een lintmeter de afstand tussen je 2 bh-bandjes meten, net boven de cups. Daar tel je aan beide zijden zo'n 8 cm bij op, om een lusje te kunnen maken.
Dan meet je, vanaf het punt waar je net gemeten hebt, de afstand tot het verbindingsstuk tussen de 2 cups onderaan. Dit is je patroon. In het midden onderaan teken je er nog 8 cm naar beneden bij. Knip 2x uit stof, stik en keer.

Waar de kamsnaps precies moeten komen, moet je een beetje uitproberen. Ik heb het hulpje een aantal keer gepast voordat ik de kamsnaps erin schoot. 

Klaar!

Tip: ik gebruikte een oud laken (katoen), maar ik denk dat de pasvorm beter is als je er tricot voor gebruikt. Een oud t-shirt zal zeker voldoen. 
Succes!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten