dinsdag 13 augustus 2019

Feestjurk voor mama

Op 10 maart werd Emmaline gedoopt.
 Op 22 februari kreeg ik het idee om de jurk die ik zou dragen zelf te maken. Best spannend, want met zo'n kleintje in huis is naaien niet evident. :-) Gelukkig heb ik een geweldige man in huis die me de tijd gaf om aan mijn jurk te werken.

Tijd voor foutjes was er niet, dus ik mat het patroon goed uit, zowel op de paspop, als op mezelf. Zodra het patroon uit de stof geknipt was, heb ik het gepast. 

De rok was perfect, het model van het bovenstukje leek toch niet wat het moest zijn.
Ik besloot dan toch maar om het patroon van mijn trouwjurk voor de wet te gebruiken voor het bovenstukje. Van dit patroon wist ik immers al dat het mooi ging zijn én dat het paste.

Alles leek goed te gaan, alleen scheen de stof van het bovenstukje erg door, waardoor een tweede laag nodig was. Die kreeg ik gelukkig nog nét uit de stof. 
Bij het aanzetten van de rok trad er een probleem op... Het nieuwe bovenstukje kwam hoger, waardoor ik de rok hoger moest aanzetten en dus moest innemen! 

Dikke pech, want de jurk past nu niet meer. Het ontbrak me aan tijd, moed én stof om de jurk weer helemaal los te maken. Beide stoffen waren op, een extra stuk inzetten was dus geen optie. Ook de rok losmaken van de jurk en als 'rok' afwerken was geen mogelijkheid meer. 
Om af te werken met elastiek was er niet genoeg stof in de taille, de rok zou niet kunnen meerekken. Om af te werken met een rits had ik, juist ja, niet genoeg stof. Gelukkig had ik een back-up plan en hing er al een feestjurk klaar in de kast.

Hieronder het resultaat. Het thema voor de doop was wit-goud: in de taille is een elastiek voorzien met gouden accenten en ook de hals en schoudernaden werden afgewerkt met een gouden toets: gouden paspel.

De jurk hangt nog steeds onafgewerkt op de paspop. Ik dacht ze eerst zo te bewaren tot Emmaline 16 is of zo, maar misschien moet ik ze toch nog afwerken en kijken of ik iemand ken met een dochter die erin zou passen :-) en toeval wil dat ik zo iemand ken! Het zou jammer zijn om deze mooie jurk weer stuk te knippen of nog al die jaren gewoon in de kast te bewaren.
Moest de jurk voor haar ook niet passen, kan ik ze alsnog verknippen en recupereer ik de stofjes voor een ander projectje. 




Geen opmerkingen:

Een reactie posten