zaterdag 18 april 2020

Mondmaskers deel 2 - patroon FOD

Het bleek niet evident, mondmaskers maken met een peuter van 2 en een werkende man in huis. Gelukkig zijn wij een goed team en gunnen we elkaar me-time. Terwijl papa ging wandelen met onze peuter, kreeg ik dan toch de eerste lading maskers afgewerkt.

Ondertussen had ik stof gekocht om een volgende lading te maken voor familie. Lint van 1 cm was overal uitverkocht, maar ik vond een rol keperlint van 2 cm breed. Het voorwassen van het lint was geen pretje: 54 m lint in één knoop! Het duurde even om die te ontwarren en te strijken! 2 cm was een beetje te breed, dus heb ik het lint in 2 geknipt en dan aan 1 kant gezigzagd om rafelen tegen te gaan.

Voor het patroon van het FOD werden er iets meer speldjes gestoken... (3 plooitjes aan elke kant) maar ook hier was het bandwerk: knippen, spelden, stikken, spelden, stikken, lintjes knippen, uiteindes van de lintjes zigzaggen en tussen de lapjes stof stikken, keren en inpakken maar!

Hieronder foto's van de making off en een model dat een afgewerkt masker showt! Dankjewel voor de foto's Nele :-)




Bandwerk linten maken. Meters en meters aan een stuk stikken. Mijn stikmachine ging er aan hoge snelheid over!

Samen met de stof bestelde ik ook een extra klosje wit garen, maar dat bleek niet genoeg te zijn. Meer dan 200 meter garen zit er in de mondmaskers!
Ik heb al de restjes garen die ik nog had opgebruikt. Spoeltje na spoeltje werd er leeggemaakt. De mondmaskers kregen daardoor een speelse toets: oranje naden of lint dat afgewerkt is in 2 of zelfs 3 kleuren!


Een klein deeltje van de afgewerkte maskers.



Mooi verpakken en afleveren maar! 
Samen met de boodschappen als essentiële verplaatsing uiteraard.


Nele staat model en showt het masker :-)




Stof: Madeline de stoffenmadam - groen: polyesterkatoen / wit: katoen

Geen opmerkingen:

Een reactie posten